נועם מאיר שדות | מחזור שירים

הַשֶּׁמֶשׁ יָצְאָה מִבַּעַד לָעֲנָנִים
לְהַגִּיד גַּם לַקְּשִׁישָׁא שָׁלוֹם.
וְהוּא כְּיַתּוּשׁ זוֹעֵק מִבֵּין הָעֲנָנִים
נִזְכַּר בְּיָמִים קָרִים שֶׁהָיוּ
וְהַשֶּׁמֶשׁ קוֹפַחַת לֹא נוֹתֶנֶת מָנוֹחַ
וּקְשִׁישָׁא שׁוֹאֵל
מַדּוּעַ הַחֹרֶף קָשֶׁה לַקְּשִׁישָׁא?

*

אֵיךְ בְּרֶגַע אֶחָד
הָעוֹלָם שִׁנָּה אֶת פָּנָיו אֵלַי?
פִּתְאוֹם כָּל הָעֶצֶב וְכָל הַיֵּאוּשׁ
פִּנּוּ מְקוֹמָם לְאַהֲבָה וּלְשִׂמְחָה?
וַאֲנִי רַקְדַן וַלְס וְטַנְגּוֹ נֶהֱנֶה בֵּין טִפּוֹת הַגֶּשֶׁם
הַמֻּזָּלוֹת מִמִּצְחָם הַקּוֹדֵחַ שֶׁל הָאֲנָשִׁים הַחוֹשְׁבִים
נֶהֱנֶה מִיּוֹם נָעִים וּמֵיטִיב
מֵאַהֲבָה וּמִתִּקְוַת נְעוּרִים.

*

אִם אֲנִי תָּמִים
אֵין לִי זְכוּת קִיּוּם
וְאֵין לִי זְכוּת לְאַהֲבָה?!
אוֹ שֶׁאֲנִי צָרִיךְ לַעֲמֹד כְּמוֹ חַיָּל
מֵאֲחוֹרֵי הַמְּפַקֵּד
וּלְהַגִּיד דֹּם
תָּמִים אָנוֹכִי
לָכֵן עָלַי לְהַקְשִׁיב לְדִבְרֵי הַמְּפַקֵּד עַל אַהֲבָה
אוֹ שֶׁרַשַּׁאי אֲנִי לַעֲשׂוֹת אֶת בְּחִירוֹתַי בְּעַצְמִי
גַּם אִם הַמְּפַקֵּד יִשְׁלַח יָד בְּנַפְשׁוֹ
וְיַגִּיד כִּי אוֹ שֶׁאַתָּה בּוֹחֵר בָּאַהֲבָה אוֹ בִּי
וְאַגִּיד אָז לַמְּפַקֵּד
אֲנִי בּוֹחֵר בָּאַהֲבָה.

Bernard Meninsky

תוכן נוסף לקריאה

ספר שירה הקורא לכולנו להשתנות ולהבריא! השירים בספר "המים שאתה" מאת צילה גזנג שיצא לאחרונה בהוצאת "סלונט", נכתבו בעקבות חוויות ואירועים בחייה שהיוו עבורה סימני דרך ושיעורים לצמיחה. הספר הוא אוסף קטן של שירי אהבה מעודנים שיש בהם ביטוי לאהבת אדם באשר הוא אדם (בן זוג, חבר, כל אדם) וביטוי לאהבת הטבע, הבריאה, הים והמדבר העוצמתי הממלא אותה בעוצמה.

"היונה משתוקקת למבול" – ערב ירידתו לדפוס של קובץ שיריו התשיעי, של פרופסור גד קינר קיסינגר, שחקן, מרצה, במאי ומתרגם, הוחלט להוסיף שלושה שירים בהשראת ההלם בעקבות הטבח, שביצע החמאס ביישובי העוטף ב־7.10.2023, והקשריו הפוליטיים והתרבותיים. השיר "סופת אובך", הטבוע סגנונית בחותם מקראי, עוסק בהליכת השולל אחרי התעתוע שהוביל לאסון; "שיר הרעים", עם ההרמז השקוף ל"שיר הרעות", צופה מהיבט טראגי־אירוני את ההנצחה והמיסוד העתידיים של הטבח, בהתאם לדפוסי הנצחת השואה; אילו שיר העוועים "טהילים" בוחן את הקשר הסימביוטי המעוות בין מודעות בטחונית־מלחמתית לקנאות אמונית.

דילוג לתוכן